söndag 13 november 2011

Min gissning: Iran har inga kärnvapen


Nu trappas tonläget upp mot Iran. DN skriver att Irans robotar kan ta vägen över svenskt luftrum. Det betraktar jag som högst osannolikt. Inte bara det: jag betvivlar att Iran överhuvud har förmåga att avfyra kärnvapenbestyckade robotar. dn dn dn exp ab svd svd




Bara så att vi är överens: jag är medveten om att Iran har kärnkraft, att det är en totalitär regim och att man bedriver realpolitik. Men, för vad det är värt, tänkte jag här citera från vad jag uppsnappat på ett diskussionsforum. Det är signaturen Lansen på Krigsforum som delger oss följande intressanta faktabit om Irans kärnvapenförmåga - eller brist på sådan:
Det finns ju en omtalad amerikansk underrättelserapport från 2007 som slår fast att Iran med stor sannolikhet avslutade sitt kärnvapenprogram 2003.
National Intelligence Estimate (NIE), Iran: Nuclear Intentions and Capabilities.

"A growing amount of intelligence indicates Iran was engaged in covert uranium conversion and uranium enrichment activity, but we judge that these efforts probably were halted in response to the fall 2003 halt."

Vad jag förstår så är rapporten uppdaterad detta år och man står fast vid sin bedömning.

Ska Lansens formulering "detta år" tolkas som "2011"? Antagligen: här har vi en ny artikel med vidhängande TV-klipp om vad IAEA säger i saken. I så fall är Irans kärnvapen bara bluff. Men man låter omvärlden leva under hotet av dem. Detta är subtil krigföring, kalla krigsvibbar och kärnvapenavskräckning. Man låter omvärlden tro att man har kärnvapen, i akt och mening att kunna hota denna omvärld.

Iran får tåla leken man gett sig in i. Det är realpolitik. Men för den kompletta bilden så tror i alla fall inte jag att Iran idag kan rulla ut en kärnvapenmissil och avfyra den mot ett mål.

Betecknande är också att DN väljer att illustrera sin artikel med en fejkbild. Det är ett fotomontage från 2008. Möjligen har bilden sänts ut av självaste Irans regim så Ahmadinejad är inte oskyldig i detta spel, ingen duvunge. Och utan photoshopping visar bilden förvisso tre missiler som skjuts. Iran har missiler, den saken är säker. Men kärnvapenmissiler? Jag tvivlar.

Edit 15.37: nu har DN.se tagit bort fejkbilden och ersatt den med en annan.

- - -

Blir det krig nu? Kommer Iran att gå samma väg som Libyen i år eller som Irak 2003? Går USA-Nato in och tar landet? Möjligen, men då ska man komma ihåg att Iran är ett 70 miljoners land. Libyen hade bara 6 miljoner. Iran har också ett något bättre flygvapen än Libyens. Materielen är inte splitter ny men den sägs vara väl underhållen och uppdaterad. F-14, Mig-29 och Phantom. Wikipedia skriver:
The Air Force has attempted with some success to maintain in service the large number of American-built aircraft which Iran acquired during the Shah's regime. The Air Force has turned to purchases of Soviet and Chinese aircraft, as well as pressing ex-Iraqi aircraft into service, and indigenously built aircraft, in order to maintain a capable force.

Nog har Iran ett andra rangens flygvapen. Men man har många plan, man har reserver, så nog är det en nöt att knäcka i alla fall. Men någon större chans mot ett kombinerat konventionellt anfall från Israels och USA-Natos flygvapen har man inte. Man har ju till exempel inte så bra radartäckning sägs det, man ser inte alla inkommande flyg så bra som behövs för ett fullgott försvar. Det iranska luftvärnet har vissa små men dock luckor. Men, och nu blir det intressant, för att avskräcka från bland annat denna typ av flyganfall har man utvecklat ballistiska robotar och bedrivit ett kärnkraftsprogram med potential att bygga kärnvapen.

Men Irans ärkefiende Israel har ju kärnvapen, vad sätter man emot det? Mot det sätter man hotet av egna kärnvapen. Nota bene, hotet. Men realiter tror jag inte Iran har denna kapabilitet. Den troliga utgången av en konflikt blir nog konventionellt krig. Och Iran kanske i detta skjuter ballistiska robotar med vanliga sprängmedel (som Saddan Husseins Scud, minns ni vilken skräck de skapade...?). Men detta blir i så fall bara ett uppehållande försvar mot ödeläggelsen i konventionell flygbombning, som är lika effektiv som den hos taktiska kärnvapen.

Tuffa optioner i fridens 2011, heading for 2012.
Edit 2013: jag tror inte längre på krig mot Iran. Inte ens konventionellt krig. Jag skrev t.ex detta i slutet av januari 2013: "Häromdagen stod jag på Coop Forum. Jag stod, närmare bestämt, vid fruktdisken och plockade på mig bananer. 1,5 kg, fördelat på två påsar. Och jag tänkte: kriget är över. Det hotande världskrig som jag såg för, säg, några år sedan, ja, som jag även skrev om här på bloggen ännu 2011 - det blir inte av. Det är slutkrigat i världen. Bananbåtar kan tryggt åka från Afrika och hit. Det blir inga avspärrningar, inga embargon, inga ransoneringar - och definitivt inget hett krig, inga operativa anfall med 10 brigader mot det ena eller andra landet."




Relaterat
Irans moderna historia
Gulfkriget
Melinas resa
Lär dig sanskrit
dagen gp gp gd st

8 kommentarer:

Anonym sa...

Utan det mediala skitspridandet hade ingen oroat sig. Nu går Israel/USA så löjligt långt att dom blandar in Sverige för att krigshetsa och rättfärdiga en eventuell invasion av Iran.

OM det händer, då kan nog folk börja få oroa sig lite.

Svensson sa...

Som jag skrev nyss: "Kriget fortsätter". Libyenkriget är över men nya operationer tar vid. Och Sveriges tidningsläsare lär väl jubla. Att avlägsna Khadaffi var ju så fint och bra, då borde väl ett krig mot Iran vara det bästa sedan skivat bröd.

Jag är beredd på denna demonisering som är på väg. Först blir det ordkrig, sedan fejkade bilder över tortyr, blandat med lite sanna bilder. Iran är förresten redan en etablerad bad guy i medias ögon; det räcker med att säga "Iran" så tänker folk "fiende".

Konsten att sälja ett krig, den kan man i svensk media. Men ett eventuellt krig kommer även att bidra till den nuvarande regimens fall. Hela världen kommer att förändras och Reinfeldt & c:o vet inte vad det innebär. Ny Tidsålder, andlighet istället för materialism. Jag vet detta, dock inte dagens politiker.

Anonym sa...

Håller med Anonym.

Det står förmodligen samma sak i Danska och Finska tidningar idag för att vi inte ska kritisera bomberna denna gång...

Anonym sa...

Sionisterna styr världen och hetsar till krig !

Anonym sa...

Som vanligt sticker kommunisterna och antisemiterna fram sitt fula tryne och drar historier om den "sionistiska" konspirationen. Sök hjälp!

Svensson sa...

@Anonym 11.35: noterat, men kom inte bara med skällsord. Argumentera för din sak. Sådan är stilen på Galaxen. "Fula trynen" - lägg av.

Anonym sa...

http://civilkurage.wordpress.com/2011/08/12/lognerna-bakom-terropropagandan/

Se denna också:

The Plan — according to U.S. General Wesley Clark (Ret.)
http://www.youtube.com/watch?v=SXS3vW47mOE&feature=player_embedded

Svensson sa...

Här, Anonym 07.50, är din länk klickbar. Ska kolla.

Annars gillar jag det Youtubeklipp med Clark jag redan gett. Clark må vara en insider och elitfigur men att komma ut och nämna den där planen tycker jag var strongt. Generaler pensioneras aldrig, det där (ret) gäller ju bara aktiv tjänst; de kan när som helst kallas in i tjänst igen. Clark är alltså formellt ännu general i US Army så han ska ha heder för det han gör.

Han berättar bra också. Texasdialekt. "And he said, we're going to war with iraq... and i said, why... and he said, I don't know..!" Detta alltså i den Clarkvideo jag länkade i inlägget. Nu ska jag se Anonyms video.