onsdag 22 november 2017

Svenssongalaxen tioårsjubilerar idag


Denna blogg startades för idag exakt tio år sedan.




Denna blogg startades 22 november 2007.

Och idag är det 22 november 2017.

Det betyder att det idag är tioårsjubileum för bloggen.

Och det tycker jag är ganska trevligt.

Det må vara lite "icke-händelse" över detta. Men ändå. Man kan säga att detta är en betydelsefull händelse i Svensson-världen, en märkeshändelse för envar läsare som vill veta mer om mig och mitt.

Ty denna blogg "är" på sätt och vis jag. Denna blogg är Svensson i nätversion i uppdaterbar form.

Med andra ord: Svenssongalaxen är.

- - -

Bloggen startades hösten 2007. Jag hade då först bloggat lite på en bloggplattform som tidningen Expressen tillhandahöll. Jo, de hade det ett tag: bloggsajt med möjlighet för läsarna att skapa sina egna bloggar. Verktyget avskaffades 2010 eller när det nu var. Och redan 2007 var detta för mig mest ett sätt att känna sig för. Jag insåg snart att en blogger-blogg var grejen för mig.

Så när jag började här 22 november 2007 hade jag fått upp vanan lite. Första inlägget är till exempel än idag fullt läsligt...!

Det är en test och mycket kortfattad. Andra inlägget brer ut sig lite mer, det sonderar marken. Det är inte helt tramsigt, ej heller för långt eller omfattande.

Men att hitta stilen för bloggen tog ändå generellt sin tid. "The media is the messeage" heter det ju, och det gäller i viss mån även för bloggandet. Att lära sig vad bloggande är, vad som går och inte går att säga, måste man lära sig med trial and error.

- - -

Man lär sig med tiden bloggandets konst. Men vad exakt en blogg "är", är svårt att säga.

Det är ett mellanting mellan tidning och dagbok, annonstavla och ego-exponering. Bloggen är en unik form och man måste resptektera denna form. Den mest grundläggande regeln, som jag ser det, är konstant uppdatering. Mindre än ett inlägg i månaden får det inte vara. Då förlorar sajten energi.

Jag menar, har man kommit till en blogg där senaste inlägget var för ett halvår sedan eller mer lockas man knappast att läsa vidare.

Det måste hela tiden postas nytt. Det är bloggens välsignelse och förbannelse.

- - -

En bekant sa till mig 2010 att min blogg var svårnavigerad. Det kan jag ännu hålla med om till viss del. Hur få överblick över allt som postats?

Men numera gillar jag på sätt och vis denna vaghet i Galaxen. Den är ett land med diffusa gränser. Men när man väl är där vet man var man är. Man är i Svenssongalaxen och ingen annanstans.

Och här har vi bloggens innehållsförteckning. Först listas engelskspråkiga inlägg, sedan svenska. Listan är selektiv men representativ.

- - -

Några ord om språket för denna blogg. Från början var det svenska. Sedan, hösten 2014, blev det blandat engelska och svenska. Det var föranlett av publicerandet av "Ernst Jünger -- A Portrait" som ju var på engelska. En presentation av den på det språk den skrevs måste till.

Sedan dess är "bloggspråk svenska och engelska" Galaxens policy.

Mixen engelska och svenska är inte optimal. Jag medger det. Och det kan vara lite skevt att jag mest bloggar på engelska medan majoriteten läsare kanske är svenskar. Men jag gör vad jag känner för. Denna blogg är min hobby, en "på känn"-aktivitet som bedrivs utan masterplan.

Principen är, "engelskspråkig bok mm. presenterar på engelska". Utöver det får jag ofta lust att även skriva random inlägg på engelska (som dikter). Men inte så sällan postas en rad nya inlägg på svenska.

Så bloggen svävar lite i språktillhörighet. Men ni får vad det beträffar göra som jag, lära er leva i gråzonen. Så länge varje inlägg i sig funkar på sina premisser (allmän språkstandard / informativitet / stilvilja) så kommer mixen engelska och svenska att bestå här på bloggen.

- - -

Ska man berätta lite mer om bloggens historia kan man säga att den fått sitt ämnesområde vidgat genom åren. Från bokrecensioner och reflektioner över prosaskisser och dikter till memoarer och predikan. Och allt med promo för mina böcker som grundackord. När bloggen startades hösten 2007 hade jag till exempel gett ut novellsamlingen Eld och rörelse. Och jag promotade den då. Och nu är den slutsåld = mission accomplished.

Och nu är det några fler av mina andra böcker ute på marknaden. Böcker som jag promotar. På denna blogg.

- - -

Jag är författare och skriver böcker. Det är väl i mitt liv något slags prio på bokskrivandet jämfört med bloggandet. Men bloggandet har förvisso befordrat bokskrivandet. Jüngerboken tog i någon mån form genom Jüngerinläggen på denna blogg. "Ett rike utan like" tog likaså form genom en följetong om Sveriges historia jag postade 2012. Den är borttagen nu. Köp istället boken...!

- - -

Denna blogg har funnits sedan 2007. Tio år, tusentals inlägg. Så, hur bäst presentera den? Kanske genom ett axplock inlägg. Och jag väljer dessa:
. 2012: ett bildreportage från Mannaminne i Nordingrå.
. 2013: ett inlägg om kreativitet, med citat av vad storheter som Baudelaire har att säga i ämnet.
. 2014: det år då engelskspråkiga inlägg hade en högkonjunktur på bloggen: några rader om Clark Ashton Smith.
. 2015: mer på engelska, en "konsumentkortis" om Julius Evolas måleri.
. 2016: en handfull dikter på engelska, som den asbra "Flower in the Desert".
. 2017: ett inlägg där jag drar mig till minnes min tid som sf-fan.

- - -

Det om detta. Men det finns ju fler inlägg att länka till. Tusentals. Så härmed lite fler länkar till inlägg genom åren. Högt och lågt, stort och smått.

Här är till exempel en dröm jag hade 2010. En övervägande positiv dröm, en triumfatorisk dröm. "Heil dir im Siegerkranz" var lösenordet.

Här har vi en snitsig sak i konsten att hålla tal. Det är en instruktion för dig som undrar hur man "håller låda".

Härmed några rockanekdoter. Rockhistoria in nuce via Zeppelin, The Who, Paul McCartney...

Här är ett inlägg om Berlin. Jag besökte staden 1990.

Och här är ett inlägg om att se en "Buick på gatan". Detta betyder föga i sig men är ett exempel på bloggens unika stil. Konsten att blogga om allt och inget.

- - -

Så några politiska inlägg. Inlägg av typen pro-tradition, anti-PK. När bloggen startades 2007 var Galaxen inte så politiskt radikal. Men det tog sig må jag säga.

Till exempel här har vi ett inlägg som krossar myten "Sverige är mångkulturellt, det står i grundlagen". Det står inte alls i grundlagen = Regeringsformen. Denna propagandamyt måste synas i sömmarna.

Och här har vi "Reflektioner på nationaldagen 2017". Pregnant retorik i kultur- och livskampens verklighet.

Och här är en recension av Per Engdahls Fribytare i folkhemmet. Nationalisten Engdahl (1909-1994) hade sina poänger även om jag inte är 100%-ig anhängare av honom.

- - -

Att skriva självbiografi är annars något jag funderat på. Och innan det blir av, härmed några självbiografiska inlägg på bloggen. Det har blivit några genom åren.

Här är mina minnen av att spela spel. Sällskapsspel av typen Tjuv och polis, Monopol mm.

Och här är mina minnen av att bo i Övik 1974-1985.

Det får räcka med specifika minnen. Hela minnestråden finns här.

- - -

Så några utvalda recensioner genom åren.

Här recenseras Fantasi och vetenskap i science fiction, en trevlig essä-antologi om hur sf förhåller sig till vetenskapen.

Här är en recension av Pollacks Arabs at War (2002). En intressant inblick i dynamiken (eller bristen på densamma) i krig i Mellanöstern.

Och här har vi en titt på Castanedas The Power of Silence (1987). Ett av många esoteriska inlägg på bloggen.

- - -

Mer kan sägas om denna blogg, dess historia och dess inlägg. Men detta får räcka. Välkomna att följa bloggen i fortsättningen.




Relaterat
Ett rike utan like
Redeeming Lucifer

Inga kommentarer: