måndag 6 januari 2014

Jag har en kastrull som heter Nero, varför det, varför ska man döpa en kastrull efter statsministern...?


Härmed en gåtfull berättelse ur min vardag.




För ett tag sedan gick min gamla kastrull sönder. Den var en trotjänare: en aluminiumhistoria, stor grej, bra för grytor. Och inget kokade fast i den. Men handtaget gav nyss med sig så jag fick skaffa mig något nytt.

Jag gick till affären. Det blev Åhléns. Där visade det sig att old schoolaluminiumgrytor inte fanns. Men det fanns andra läckra metallgrytor, svarta med glaslock. Och teflon på insidan. Så jag drog åstad och köpte en sådan.

Jag kom hem. Provade den. Lagade mat i den. Den funkar rätt bra måste jag säga.

Häromdagen fick jag dock en smärre chock. Jag kastade ett öga på undersidan. Där fanns 1) mystiska symboler 2) namnet "Nero"...!

Vad var detta...? En konspiration...? Är det statsminister Nero Reinfeldt som inspirerat till namnet? På annat sätt kan jag inte tolka det. Vem skulle annars döpa en kastrull till Nero, en ökänd romersk kejsare? "Nero" idag betyder Reinfeldt, det vet alla som inte bott under en sten under 2013. Det var ju SD:s Åkesson som liknade Reinfeldt vid Nero, sedan Reinfeldt inte gjorde något energiskt för att hejda och fördöma Husbykravallerna.

Nero = Reinfeldt. Så detta kastrullnamn kan, satiren åsido, ses som ett drag av NWO, Bilderbergruppen och Illuminati. Nero är med dig, även i köket...

Nåväl. Kastrullen fungerar bra som sagt. Jag ska gå och laga mat i den nu. Men namnet... mystiskt.




Relaterat
Statsminister Nero får ett erbjudande
Näringsminister Annie L. möter sin överman
Dynontologi -- en lära för människor i tillvaron

Inga kommentarer: