måndag 26 augusti 2013

Peter Wolodarski anser att väst ska åka och bomba Syrien. Jag Lennart Svensson protesterar mot detta

Västmakterna hetsar mot Syrien. Man rasslar med vapnen mot Bashar al-Assads legitima, sekulära styre. Man kan säga: Assad är kanske inget helgon. Så ej heller jag. Men jag försvarar varje lands rätt att värna sitt territorium. Och Assad gör det. Han försvarar sitt land mot betalda provokatörer från Saudi-Arabien och väst.


Jag protesterar mot krigshetsen mot Syrien. Syrien måste få värna sig mot denna aggression.

Jag Lennart Svensson protesterar mot krigshetsen. Jag är en av få svenska författare som gör detta. Övriga så kallade skrivkunniga människor, tänkare och aktörer i detta land tycks vara för aggressionen. Eller så är de helt tysta, är på semester, genomgår lobotomi eller "sitter på gärsgårn". OK, på högerkanten och bland regimkritiker frodas kritiken av denna krigshets. Men kritiken framförs ofta anonymt och blir då mindre effektiv.

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski hetsar mot Assads regim. Trots att FN är där och håller på att utreda vad som försiggår, vem som står bakom en viss gasattack. Wolodarski gör det i sin tidning 25/8. Han misstänker Assad, trots att bevis saknas: "Entydiga bevis existerar ännu inte, men den misstänkta måste ändå vara den syriska regimen, som har kontroll över och kunskap om vapnen." Det där var en dålig lögn.

Efter att ha spekulerat i om USA och Ryssland kan förmås göra påtryckningar på Syrien (vilket är osannolikt eftersom Ryssland står på Syriens sida) säger Wolodarski:
Återstår att USA, EU och en koalition av grannländer bortser från låsningarna i FN och gemensamt flygbombar regimens anläggningar, vilket för tankarna till hur omvärlden agerade under Kosovokriget i slutet av 1990-talet.
Detta säger Wolodarski. Bevis saknas för att Assad använt gasen, men bombas ska det. Det verkar för övrigt inte vara stridsgas, det är bara tårgas som någon använt i vilseledande syfte. Just för att misstänkliggöra Assads regim. I en Fria Tider-artikel ges indicier på detta.

All denna krigshets är genomskinlig. Det hela är vansinne, kliniskt vansinne. Jag säger: sluta hetsa hot Assad. Sluta stöd provokationen mot Syrien. Låt Syrien leva som fritt och självständigt land. Sluta trakassera Syrien med "rebeller" och terrorister och hot om västerländsk flygbombning.

- - -

Jag har följt Syrien i över 1,5 års tid. Jag har aldrig riktigt trott att någon intervention skulle ske. Se här, här är hela Syrientråden. Och jag skrev till exempel detta 22 maj i år:
Elitklubben som styr världen har försökt skapa kaos i Syrien i två års tid. Men det har misslyckats. Det har av detta inte blivit något nytt Libyen, med intervention, flygförbudszon och annat tjafs.
Jag skrev så i maj. Jag tvivlar väl ännu på att någon form av intervention, flygattack eller flygförbudszon blir av. Men nu måste jag säga ifrån mer öppet. Ingen ska kunna missta sig på vilken sida jag står i denna fråga. Ingen ska, i framtiden, kunna missta sig på vilken sida jag stod under eliklubbsregimens sista dagar. Och elitklubbsregim, det är västvärldens nuvarande politiker med MSM i följe. Varibland den tidning jag just citerat.

- - -

Det vi ser idag är vansinne. Man hetsar till krig mot ett fritt, sekulärt land. Så jag säger återigen: stoppa krigshetsen. Låt Syrien leva. Detta anser jag Lennart Svensson. Jag måste nämna mitt namn öppet på detta sätt. Även om det stör den blyge, även om det är ett brott mot Jantelagen och idén att åsikter, inte den som framför dem, är det viktiga. Men jag höjer medvetet min profil i denna fråga. På så sätt tar jag mitt ansvar som författare och regimkritiker.

För ingen ska kunna ignorera detta påstående -- inte idag, inte i morgon, aldrig. Detta är en kamp för frihet på samma sätt som vi nationellt för en kamp för oss svenskar som folk och för vår existens som fritt land. Vi, som folk, strider för vår överlevnad. Och kampen är global. Jag är samnationalist och anser att varje folk har rätt att existera i sitt ursprungland. Därför stödjer jag helhjärtat den officiella syriska regimens kamp för oberoende. Och därför protesterar jag högljutt mot västvärldens krigshets mot Syrien.


Relaterat
Eld och rörelse (noveller 2007)
Syrien i maj 2013: svensk vänster splittrad, Assad vinner segrar
Syrientråden på Galaxen: stöd för Assad, kritik av västs provokationer
Grönt ljus (dikter 2009)
Skallet från den kapitolinska varginnan (essäsamling 2009)
Stridsmiljö 2500 (roman 2011)

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)