måndag 21 januari 2013

En dag i maj


Låt mig berätta om en dag i maj förra året.

Det var en fin dag. Ja det var den: solen sken från en klarblå himmel. Gräsmattorna låg gröna och frodiga på Hospitalsgatan. Fåglar kvittrade, en melodiradio hördes från ett köksfönster och i bakgrunden hördes bruset från Storgatan.

Allt var frid och ro. Det var söndag och jag var ledig från mitt arbete som restaurangbiträde. Jag befann mig på garageuppfarten. Jag satt på en tom, uppochnervänd läskedrycksback, blå till färgen, med påskriften "Kopparbergs". Jag satt där med min cykel framför mig och höll på att tvätta den. Jag hade gått över den med tvättvatten och svamp och spolat av den. Nu skulle jag bara torka den.

När jag var färdig beundrade jag resultatet. Så skönt att få bort all vårens lera och smuts, tänkte jag. Nu är min damcykel av märket Mirage som ny. Nu kunde jag åka och handla på Coop i ett värdigt ekipage, en blank, svart, skimrande 27-tummare med cykelkorg och lät påstigbar ram - damcykel, remember.

Jag reste mig från backen jag suttit på. Innan jag hann vända sig för att plocka upp den och städa undan, fick jag syn på något på himlen. Det flög från söder, kom över kammen på Vårdkasberget och flög in över stan. Jag såg direkt vad det var: en JAS 39 Gripen. Jag såg dess vassa pilform, jag såg solen blänka i glashuven - och jag såg kronmärket på flygkroppen, de tre kronor som Magnus Eriksson en gång gjorde till Sveriges statsvapen.

Tre kronor betydde dessförinnan "heliga tre konungar". Det är de, enligt traditionen, tre kungar som uppvaktade det nyfödda Jesusbarnet: Caspar, Melchior och Balthazar. Kung Magnus ville antagligen med denna symbol beteckna sitt välde över Sverige, Skåne och Norge. Hur som helst är detta den vedertagna symbolen för Sverige i lilla riksvapnet. Och i nationalitetssymbolen på Flygvapnets farkoster.

Det är gammalt och nytt i skön förening: arkaiska kungasymboler, bliven symbol för kungariket Sverige, än idag visad på planet Gripen som kan flyga i dubbla ljudhastigheten. Gripen försvarar Sverige - ett land med flera tusen års vedertagen historia, ett land i det karga nord där tro, trygghet och tradition för evigt ska råda - om jag får råda. Och det ska jag. Vill du inte ha tro, trygghet och tradition inom ramen för det sedvanliga Sverige, var vänlig lämna bloggen omedelbart.

För detta är vad jag skriver om. Sveriges historia omhuldas på denna blogg liksom traditionalism, heroism och sedvanerätt. Och arkeofuturism: Gripenplanet med tre kronor på, det är arkeofuturism i ett nötskal. Gammalt och nytt: gammal symbol för helga tre konungar och det sedvanliga Sverige, en symbol applicerad på ett nytt plan byggt med spetsteknik, på färd över ett nutida Sverige. Halleluja.

Relaterat
När Magnus Eriksson styrde Sverige
Min svenska historia
Traditionalism
Heroism
Arkeofuturism

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)