tisdag 15 maj 2012

"Svensk" är ett sedvanebegrepp


Fredrik Reinfeldt har använt begreppet "etnisk svensk" i en bisats, utan illvilja. Det har fått eliten att gå i taket. Varför? Förstår de inte att vi behöver ett dylikt begrepp när invandringen är stor (15% utrikes födda enligt integrationsminister Erik Ullenhag). "Etnisk svensk" är ett bra begrepp för att beskriva "gammelsvenskar", "traditionella svenskar". svd svd dn dn dn




Ordet "svensk" är laddat. Det får överhuvud inte användas tycks det. Den som i media eller akademi djärvt nog hävdar att Sverige existerar, han får sig en beskäftig föreläsning till livs med innebörd att Sverige inte finns och att svenskar är ett hjärnspöke. Och finns vi så är vi dåliga.

Så har det låtit idag också. Folk har satt sig på sina höga hästar och rutit aja baja Reinfeldt, så säger man inte! Etnicitet är fult om den är svensk. Budord nummer ett i Korrekthetens rike.

Sådan är korrektheten. Men vare därmed hur som helst; Sverige existerar och svenskar finns. Jag skrev om detta för en månad sedan:
Jag är svensk medborgare. Samt ett slags nordgerman, alltså vad som brukar kallas "etnisk svensk". --- [M]an förstår i dagligt tal vad som menas med "det japanska folket", "det spanska folket", "det somaliska folket", "det iranska folket", "det sydindiska folket" et cetera. Då förstår jag inte varför begreppet "det svenska folket" ska orsaka sådana problem, varför svensk intelligentia gör allt för att förneka det, för att problematisera ihjäl det.

- - -

Vi problematiseras ihjäl. "Bildade" svenskar ska genast komma med sofismer så fort begreppen "svensk" och "Sverige" tas in i det korrekta, välstädade finrummet där allt är så tolerant och progressivt. Men snälla, låt oss i fortsättningen slippa dragningar som "infödda svenskar finns inte, vi är sedan inlandsisen smälte alla invandrare", "först på plats var antagligen samerna, endast de har rätt att kallas svenskar", "etnisk svensk, vadå jag har norsk mor och tysk far, får jag inte vara svensk då" och "alla är svenskar, vit eller brun, svart eller gul, det spelar ingen roll".

Allt detta sa jag i nämnda artikel. Och sedan sa jag:
[J]ag vänder mig mot det sentiment som säger att "infödd svensk har inte rätt att kalla sig svensk", "en nordeuropeisk östskandinav har inte rätt att hålla tal på nationaldagen", "en svensk har inte rätt att citera Vilhelm Moberg och säga, "Sverige är vårt genom svensk strävan"". Detta sentiment tar formen av en subtil stöld av vårt land. Detta är den mentalitet som säger att en sedvanlig svensk ska inte få yttra sig om invandring, traditioner och etnicitet. Svartas etnicitet hyllas, den är en värdefull sak för världens framtid; ja även japansk, indiansk och eskimåisk etnicitet. Gäller det dock någon form av vit etnicitet är brännmärkningen genast där.

Och slutligen sa jag:
Man kallas rasist om man säger, "jag är etnisk svensk och nordeuropé och stolt över det". Men jag är själv inte rädd för rasiststämplen. Jag ogillar klangen i ordet men jag är inte rädd för den. Ni kan alltså inte komma dragande med denna "gröna kryptonit" mot mig för jag är immun. Jag värnar mitt folk och mitt land och det finns ingen lag, varken skriven eller oskriven, som kan hindra mig från det.

Alla ni som är ljumma, som säger, "vadå, alla är svenska, bara man sköter sig". Det är en farlig likgiltighet. Under tiden kommer du, som vit, att sakta men säkert fråntas rätten till ditt land genom den strävan som dina förfäder åstadkommit. När vi får det svart på vitt, i grundlagen att "svenskar existerar inte som etnisk grupp" och "kungariket Sverige kallas nu provinsen Östskandinavien i Världens Förenta Stater", då kommer de folkgrupper som tidigare gillat att kalla sig (ny)svenskar att kalla sig svarta, gula, röda eller vilken etnicitet de nu kan åberopa. Du återigen, som är vit, nordeuropé och svensk, kommer att kunna föras till ett arbetsläger som en Mindre Värd Människa och Ett Hot Mot En Bättre Värld.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Sverige existerar, vi svenskar existerar. "Sverige" är ett sedvanebegrepp, "svenskar" likaså.




Relaterat
Konspirativt beteende
Jordkrönikan
Eld och rörelse: fri pdf
Memoarer
Bredaryd, Småland

6 kommentarer:

Anonym sa...

vem bryr sig om vilken etnicitet du tillhör. Skär du sönder dina artärer så kommer blodet flyta rött oavsett om du är indier, svensk eller en apa för den delen. Den som känner sig svensk är svensk oavsett varifrån den personen kommer. Att vara svensk är inget som du ska vara stolt över eller skämmas för. Det är något som du har antingen blivit född till eller växt upp till. Immun eller inte dina värderingar är klart rasistiska. varför inte flytta till afrika ett år eller ett par år och lev på gatan utan pengar och utan den känslan att man alltid kan komma tillbax till socialen. Försök få lite perspektiv på livet så kommer du helt klart bli en roligare människa att lyssna på än den här gnälliga "vifta med flaggan jag är svensk" som råkat födas i en priviligerad värld. Visa lite respekt för andra som inte har haft den turen.

Svensson sa...

Jag är född svensk. Jag har inte valt det. Sant. Men jag får alltså inte bejaka detta? Jag måste förneka detta och ta på mig tagelskjortan, "jag syndig vit människa"...? Lägg av.

En kines som är stolt över sin etnicitet - fint. En chilenare som är stolt över sin - fint. En svart amerikan som söker sin identitet, likt Alex Hailey i "Rötter" - fint, fint. Men så fort vi har en vit identitär så blir det kortslutning i PK-kretsen.

Anonym sa...

Varför skulle jag visa en tattare eller neger respekt?
För att de är fattiga?
Det är DE som skall visa respekt!
Genom underkastelse och lydnad.
Jag visar lydnad inför Herren. Sådan är Lagen. Sådan är Ordningen.

/Vitt Hat

Anonym sa...

För övrigt hatar dessa människor Sverige:
Helle Klein
Cecilia Stegö Chilò (M)
Johan Staël Von Holstein
Dick Erixon
Gulan Avci (FP)
Leo Lagercrantz
Johanne Hildebrandt
Fredrik Malm (FP)
Birgitta Ohlsson (FP)
Nima Dervish
Linda Skugge
Göran Rosenberg
Sara Mohammad
Mona Sahlin
Ingrid Carlqvist
Torbjörn Elensky
Hanna Wigh (SD)
Maria Abrahamsson
Heléne Lööw
Lotta Gröning
Fredrick Federley (C)
Johan Norberg
Willy Silberstein
Benny Dagan (Israels ambassadör i Sverige)
David Lazar (queerfeministisk HBTQ-rabbi vid Stockholms synagoga)
.
http://en.wikipedia.org/wiki/Contract_killing

Svensson sa...

Man tycker nästan lite synd om dessa anti-vita, svenskhatande rasister. En negativ agenda förtär sig själv. Game over.

Anonym sa...

@Anonym 15 maj 2012 21:06

Jag vill tacka för kommentaren som illustrerar godhetsnarcissismens självupptagna enfald med all önskvärd tydlighet. Varför inte flytta till afrika något år och leva på gatan utan pengar så att du faktiskt vet vad du talar om sedan? Få lite perspektiv, så att du inte bara är en floskelmaskin som upprepar sedan länge utslitet sentimentalt trams som du inte vet något om.