onsdag 29 juni 2011

EuroCon 2011: jag var där


Det var kongress härförleden, sf-kongress. Eller kanske: "festival kring science fiction, fantasy och skräcklitteratur". EuroCon 2011 hette evenemanget. Det hölls på KTH:s kårhus i Stockholm 17-19 juli. Jag var där på lördagen och signerade böcker, se ovan.


Det var den 18 juni. Dagen började med regn och rusk. Jag gick ner på gatan och spanade efter min taxi. Jag väntade ett tag, lagom uppjagad. Antagligen var jag tidigt ute. Jag hade förbeställt den till 0745. Nåväl, den kom vad det led, ganska punktligt, och iväg for vi längs Södra vägen, E4:an söderut från Härnösand. Grått var det, regnigt var det, men i baksätet på en Kia Sedona, på väg till Midlanda med flygbiljett och allt kan man inte klaga.




Vi flög och landade i Stockholm. Här var det inget regn, här anade man solen mellan molnen. Flygbussen var lite försenad. Man skulle ha tagit Arlanda Express istället... Nåja, jag fick ju tid att ta lite bilder medan jag väntade. Ljuva fotogendoft.


Flygbuss, Centralen, T-bana... Röda linjen, avstigning Teknis. Jag gick bort till det stora, vita kongresspalatset, ett värdigt lokalval får man säga. Vad gäller evenemanget i sig så var det rätt så bra drag, mycket folk. Jag checkade in, sökte upp arrangören Thomas Cronholm och fick ett bord för mina böcker. Sweet. Jag satte mig ner, drog igång min "försäljarsvada", typ "kom närmare, var inte blyga"... Jag avyttrade Antropolisar, Till Smaragdeburgar och Eld och rörelser så det stod härliga till. Det var inte så få ex som strök med. Som smör i solsken kan man säga, det var ju sol nu, solen sken. Ett gott omen för denna con. "Solskenskongressen" à la "solskensolympiaden" 1912.

Den grå boken i bakgrunden är Catahyas nya antologi. Ifall ni undrar.


Här nedan ser vi undertecknad vid signeringsbordet, fotograferad av Fredrik F. G. Granlund. Honom själv i keps strax därefter. Den store! Han är en personlighet iaf, så ser en diktare ut. Den musiska människan. Hans egen kongressrapport läser ni här.



FG kom i sällskap med Annika Johansson, författare till "Mörkrets mästare".


En annan bekant jag träffade, Cecilia Wennerström, chef för Wela förlag. Ett av våra mindre förlag, ett genuint sådant, drivet med entusiasm. Hon ger ut de böcker hon gillar. En driven affärskvinna med koll, se bara hur hon här säljer böcker och står i. Hon är även författare själv med en titel som "Sagan om Rand" (2004). Hälften av bokutgivningen i västvärlden utgörs av dessa mindre förlag som Wela plus mikroförlag som mitt (Etherion), resterande hälft av större drakar som Bonniers, Wahlströms osv.


Jag avyttrade som sagt mina medhavda böcker. När de tog slut strövade jag runt lite i lokalerna och hejdade världsvant på folk. Det var lite a walk down memory lane att gå runt dår på Teknis' kårhus. Jag var på min första sf-kongress på samma plats i december 1983. Swecon 83 hette den. Även 1995 var det en con jag bevistade där, Östan om sol. Och så nu denna Eurocon 2011: fandom, fanzines, sf-böcker, fans, det har upptagit en del av min ungdom och vuxna liv. Det har präglat mig kan man säga.


Här ska det bli programpunkt. Det blir väl något i stil med, "Vart är science fiction på väg?" Programpunkter brukar heta så.


Jag träffade diverse människor i lokalerna, gamla bekanta som Jessica Elgenstierna, George Berger, Kaj Harju, Ahrvid Engholm, Peter Öberg, Nicolas Krizan, Wolf von Witting, Stefan Nordin, Johan Jönsson, Brita Planck med flera flera. Jag skymtade även John-Henri Holmberg. Själve Sam J. Lundwall lär ha droppat förbi för att hämta ett pris.


Detta är "Expeditionis Planeta Teitus", ett konceptkonstverk som såldes på conen. Det handlar om en svensk vetenskapsman som i början av 1900-talet ser en ny planet segla in i blickfånget, "planeta Teitus". Så bygger han en cosmobil och bereder sig att besöka planeten. Det hela är ingen bok utan mer ett koncept; det är fråga om boxar utgivna av Anomali förlag, innehållande skisser, brev i faksimil osv, fragment med vilka läsaren ska skapa sig en bild av det hela. I sanning det mest originella sf-verk jag sett säljas på en kongress. Väldigt snyggt. Det sa jag även till konstnärsteamet, Lovisa Henoch och Lotta Oudhuis, som satt där och sålde boxarna. Kanske lät jag alltför entusiastisk men så är det att vara konstnär, man är som ett barn när man går igång på något.

Hemsida för projektet finns här. Gå in där och kolla bilden på cosmobilen till exempel. Steampunk på svenska som konceptkonst, det ser man inte varje dag.


Det var lördageftermiddag. Jag hade gjort mig av med mina böcker och träffat folk. En känsla av mättnad började infinna sig. Så jag tänkte, "Jag skiter i det här och åker och fikar istället." Sagt och gjort, jag for ner på Centralen och tog en kaffe. Sedan satte jag mig på en buss som just skulle gå norrut. Strax rullade vi ut ur staden, längs E4:an och hem. Roll on down the highway...!

Det blev en lyckad kongress.




Relaterat
Rapport från Imagicon2 2009
Svensson: bibliografi

Inga kommentarer: