fredag 25 mars 2011

Bildreportage: Domkyrkan


Domkyrkan i Härnösand håller på att renoveras. Gudstjänster kan hållas men den är stängd för besök under veckorna. Men exteriören går ännu att beskådas så detta är vad man kan se. Först är det en vy från Storgatan där den löper in på ön, Härnön, den ö som centrala staden ligger på.


Detta är en vy från hörnet Storgatan-Västra kyrkogatan.



Vi ser kyrkan från olika vinklar här, genom en rundtur, en promenad runt den. Kyrkan är orienterad med ingången i väster och koret i öster. Den byggdes i mitten av 1800-talet i klassisk stil med rundbågar och kolonner. Den renovering som pågår ska fräscha upp koret, byta golv bland annat.



Härnösands domkyrka är Sveriges minsta domkyrka. Dock rymmer den 900 personer. Jag älskar den. Den är min nuvarande sinnebild för "kyrkan" av det enkla skälet att det är hit jag går för att dyrka min Gud.


Bilderna togs i slutet av januari. Sedan dess har det töat en del och gatorna är rätt snöfria, välplogade och danna, men än ligger snön tjock på ängar och gräsmattor så dessa januaribilder speglar Härnösand i slutet av mars ganska bra. Härnösand lär ha fått mest snö i landet och det märks. På min bakgård tornar t ex ett veritabelt snöberg upp sig, ansamlad och ihopskottad snö från jag vet inte var.




Relaterat
Eld och rörelse: fri pdf
Anundsjö kyrka

Inga kommentarer: