tisdag 1 februari 2011

Kristusplaneten


Jag föddes på Kristusplaneten
i det eviga korsets skimmer:
Gud skydde och bevare dig,
Kristus frälser, amen.


Men friden och ron var
inte nog för mig. Jag ville
ut och se universum. Så
jag lämnade planeten i
mitt rymdskepp, min fräsiga
farkost med överljusfart
för andra världar: för den
brandgula Äventyrsplaneten,
för den röda Erosplaneten
och för Thelème, Kunskaps-
planeten som skimrade
vit av kunskapens kalla ljus.
Jag mötte äventyret, frillan
och visdomen och drog
sedan vidare, släntrade
runt på rymdens vidder,
mätt på år och ära.

Och så en dag, kryssande
i mitt rymdskepp i dödens
rymder, i den eviga avgrundens
svarta mörker, svävande mellan
tomma ändlösheter, fick jag syn på
en blåskimrande värld,
en hjärtevärmande syn
med sina flyende moln över
gröna ängder och vida hav:
en värld som ingen annan,
en värld med sin egen AURA,
sin egen UTSTRÅLNING.
En värld där jag levt förut,
en planet där Frälsarens
blod utgjutits för mig, där
Hans blod homeopatiskt
påverkat planetens själ.
Det syntes i auran, i atmosfärens
band, i den ljusblå skiftningen
mellan jord och rymd.

Det var Kristusplaneten.

Jag var klar med äventyr och
kärlek, jag ville ha något nytt i
mitt liv – något nygammalt,
något välbekant-obekant.
Jag ville ha frälsning och
läkedom, skira himlar och
moln, flyende moln. Och
jag var fri, hade inga band,
hade upptäckt mina världar
och satt flaggan på berget.
Jag var home free, fri
att åka hem: Open your
heart, I’m coming home...


Jag gick in för landning
på min gamla hemvärld,
landade min ljusgrå farkost,
gick ut och satte mig under
ett träd. Det var KORSET –
och i en ros såg jag HANS BLOD.
Jag föll i sömn och vaknade pigg
och nyter, vaknade pånyttfödd,
en förlorad son som återvänt
till sitt fadershus, en rymdvagabond
åter på sin hemvärld. Jag plockade
rosen, reste mig och gick för att
återupptäcka min hemvärld, min
första hembygd, Kristusplaneten.

Det är en värld där Kristus
är allestädes närvarande: Kristus
är jordens ande och jorden är hans
kropp. Han är närvarande i varje
blomma, varje kulle, varje djur. Ja
även i varje människa, således även
i mig eftersom jag föddes här – på
Kristusplaneten.

Jag vandrade över planeten,
såg solen gå upp, såg solen lysa
över land och hav, skog och berg,
och överallt såg jag hans ansikte –
i varje blomma, varje solkatt,
varje skydrag.

Inget mer äventyr för mig,
ingen mer visdom, ingen mer frilla.
Äventyrsplanetens sol brann
het i skyn, brände mig i öknar
och på slättland på jakt efter
Den Omöjliga Friheten. Erosplanetens
sol pulserade röd och varm. Och
Kunskapsplaneten, Thelèmes vita
stjärna var kall och gnistrande, bra
för studier men för att leva...?
Kristusplaneten är annorlunda: med
en varm och vänlig, milt rogivande
sol i en blåviolett himmel, en solängel
för min törst, en himlens gyllene
Elohim som helar mig.

Inga mer äventyrsvärldar, ingen
mer Omöjlig Frihet: nu bor jag
på Kristusplaneten. Här har
jag frihet i mitt eget väsen, länkat
till Kristus Jesus min Frälsare.
Jag har besökt olika världar och
äntligen hittat hem, kastat ankar.
Home is the sailor,
home from the sea,
and the hunter is home from the woods.


Nu vilar jag säll under ett täcke av blommor
under himlens blå i en viskande
skog på Kristusplaneten, till mantrat
Gud skydde och bevare dig,
Kristus frälser, amen.

Mer Kristus på bloggen

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)