tisdag 14 juli 2009

Vad är verkligt?


"With Morning Comes Mistfall". Denna G. R. R. Martin-titel kom jag att tänka på i morse, när jag såg dimslöjorna sänka sig runt Flogstamasten. Martins novell handlade för övrigt om vad som är verkligt och detta inlägg går på samma tema. Utgångspunkten är Simon Henrikssons artikel i Kulturen 24/7 2010. Jag återger hans tankar men en och annan reflektion torde vara min egen. Det ska handla om detta med risken för cirkelbevis inom den åh-så-trovärdiga vetenskapens domäner. Ni vet den där fina världen där allt blir sant bara man tar på sig en vit rock, sätter sig på en akademi och anlägger en skitviktig uppsyn...


”Vetenskap” är i dagens diskurs ofta lika med empirisk vetenskap. Allt vi kan veta nås via prövning (av grek ”peirô”, därav ”em-peiro”, ordagrant in-prövning) av vad vi uppfattar genom de fem sedvanliga, yttre sinnena. Då kan det heta: ”Empirisk kunskap nås via empirisk forskningsmetod, ergo är det enda som existerar den empiriska verkligheten” – men detta är, som alla kan se, ett cirkelbevis.

Att tro på modern vetenskap kan kallas scientism. Och dess credo kan även uttryckas som: ”Kunskap om yttervärlden nås via yttre, materiella sinnen, ergo existerar denna yttervärld och bara den.” En snarlik cirkel. Liksom denna: ”Jag iakttar betingad värld med mina betingade sinnen, ergo existerar den betingade världen och inget annat.”

Man reducerar alla iakttagelser till empiriska sådana, gör en metodologisk reduktion av omvärlden – men därav följer inte att omvärlden är beskaffad på detta vis. Man gör metodisk redux till ontologisk, och förväxlar därmed (som någon sa) undersökningsmetoden med det som undersöks, vilket är ännu ett felsteg. Vad är verkligt? Scientisten svarar: ”Det materiella, ty jag reducerar mina iakttagelser blott till vad jag kan uppfatta med mina fem, materiella sinnen...”

Men materialism är bara en möjlig tolkning av omvärlden. Att nyttja det sjätte sinnet, intuitionen, ingivelsen och andra namn för våra obetingade sinnen – detta leder till helt andra tolkningar av varat.

För övrigt måste även empiristerna förutsätta någon som har denna empiriska kunskap, ett kunskapssubjekt, ett jag – men jagets existens är esoterisk, kan inte bevisas via yttre iakttagelser. Svårigheten i att förneka jagets existens erkändes till och med av Sartre, annars en nihilist av stora mått.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)