lördag 4 oktober 2008

H. P. Lovecraft: Skuggan över Innsmouth


Så bra: en bok skriven 1931, men utgiven i år av ett svenskt förlag. Det är både passé och aktuellt, det är som gjutet för ett galaxinlägg. Det handlar, med andra ord, om Alastor Press' utgåva av Lovecrafts "The Shadow Over Innsmouth".

Jag gillar omslaget gröna ton. Jag har en grön period nu, grönskande grön, även om man här torde ha tänkt i termer av "sjukligt grönt", "vitriol", "absintgrönt" och liknande. För detta är skräck-Lovecraft i högform, allting andas död och förruttnelse; ser man ett tempel pågår där "feastings unhallowed and old", ser man en främling är han skum, och över allting ligger en stank av ruttnad fisk...

Nåväl. Låt oss inte raljera. Berättarjaget är ute och kollar in antikvariska platser, och det är mycket fint berättat; Lovecraft himself var ofta ute och reste i såna ärenden. Här leds berättaren emellertid till det gåtfulla Innsmouth, en betagande liten hamnstad som nu börjat förfalla och uppvisa märkliga drag.

Det blir lite action till slut, en jakt tar vid, lite segt skildrad med Lovecrafts omständliga språk, men på det stora hela ger denna bok valuta för pengarna. Omslaget är ju snyggt, man får även fejkhistoriken om verket Necronomicon (som jag skrivit om här), och man får en självbiografisk skiss av HPL plus en essä av Mattias Fyhr. Dessa tillägg var nödvändiga för att inte boken skulle bli för tunn, men som sagt: valuta för pengarna (boken är på 152 sidor.)

Att jag sedan skattar Lovecraft högre i hans "dunsanianska" texter ("The White Ship", "The High House In The Mist", "Celephais" osv) än i skräckköret, det må vara hänt. Boken ifråga är Lovecraft och inget annat än Lovecraft, det är särart och egensinne och högtravande stil. Det är en över 70 år gammal story, skriven av en man som var något av en antikvitet själv, som dagens svenska bokpublik tydligen gillar. Det har förvisso getts ut mer Lovecraft på sistone: "Fallet Charles Dexter Ward" av Vertigo och "Pickmans modell" av Bakhåll. Det har inte bara att göra med att hans texter numera är copyrightfria. HPL "ligger i tiden", på gott och ont!

(Förutom Necronomiconlänken ovan, så har vi här ännu ett inlägg om Lovecraft på bloggen.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Alastor Press måste vara en av de mer intressanta bokförlagen i dagens Sverige. Skulle kunna investera i samtliga av deras titlar utan att så mycket som blinka.
Lite kul att även du uppskattar hans "drömcykel" mer än skräckberättelserna, själv när jag en dröm att en dag få slå mig ned i det arkaiska Kingsport och njuta av all den mystik som det innebär...

Anonym sa...

Jag instämmer i Conservativeclubs påstående om att Alastor Press måste vara (eller snarare ÄR) ett av de mer intressanta nutida svenska bokförlagen! Har läst en recension av självaste Nikanor Teratologen där denne påstår samma sak... En imponerande utgivning! Jag fullkomligt avgudar deras utgivning, och hade jag haft pengar skulle jag köpa, tja, närmast prenumerera på, allt det de släpper. Att jag sedan har blivit bekant med förlagets Ola Svensson på senare tid gör inte saken sämre.

Att du recenserat (nåja) Skuggan över Innsmouth tog mig med storm - man ser inte mycket av den varan. Håller dock själv på med en recension, eller snarare: jag kommer att recensera boken ifråga när tid finnes. För din, Lennart Svenssons, novellsamling Eld och Rörelse är nästa recension på min lista som kommer att publiceras på Marmeladkungen, tro det eller ej.

Men jag må uttrycka min smärre besvikelse över din recension, då du till skillnad från ex recensionen av min diktsamling Annorlunda men ensam inte drar många paralleller, inte går in på djupet, uppskattar verket i fråga, förutom nyutgivningen, nyöversättningen, samt (och kanske särskilt) omslaget. Personligen tycker jag det är otroligt positivt att boken överhuvudtaget kommit i dagern, samt att dess mer positiva sidor bör påpekas (som den "Lovecraftofil" jag de facto är (jag kom precis på ordet om du undrar!))

Vidare kan jag nämna - fast det vet du säkert sedan tidigare, då jag skrivit om det på min blogg - att Alastor planerar in fler släpp av textkritiska Lovecraft-utgåvor, härnäst "At the Mountains of Madness". Hoppas verkligen att folk får upp ögonen för HPL, och för Alastors böcker. De säljer åtminstone väldigt bra i Mariestad, möjligen pga undertecknad.

Jag ska som sagt själv recensera Skuggan över Innsmouth, uppskattar din recension, men inser då du inte går in på djupet att du innerst inne inte tycker om den, annat än historiskt. Ändå intressant. Fortsätt gärna.

Uppskattar det du skriver, det ska du veta. Och nu förstår jag att du verkligen uppskattade min diktsamling, vilket glädjer mig något oerhört!

Keep up the good work!

Mvh
F. G.

Anonym sa...

Tack för kommentar.

Som jag nämner i räkan, det är Lovecrafts "drömvärldsstories" som ligger mig närmast om hjärtat. "Innsmouth" ser jag som en gedigen HPL-skräckis, en av hans längre texter som funkar i det formatet. Nämnas kan väl även storyns slutpoäng, ska ej avslöjas här, men det bidrar till skräckstämningen; något traditionellt lyckligt slut är det inte. Och heller inget melodramatiskt slut, typ "My God, that hand! The window -"

Som sagt: valuta för pengarna.

/svensson

Unknown sa...

Alltid trevligt med kommentarer till "Skuggan över Innsmouth", vi är inte så bortskämda med det, inte än i alla fall. Har dock hört ryktas om en längre essä om Lovecraft i SVD nu i oktober. Kan glädja Svensson (och många andra hoppas jag) att vi någon gång nästa sommar kommer med ett gediget urval Dunsany - om ekonomin tillåter.

Bästa
Ola Svensson / redaktör Alastor Press

Anonym sa...

LOvecrafts verk var stilbildande, och håller fortfarande stilen, visst känns berättelserna av förklarliga skäl ålderdomliga, men jag tycker dom novellerna vinner mycket på det. den här skall bli spännande läsning.

Svensson sa...

Mårten: det här är alltså inte noveller utan en (kort)roman. Men i år har även utkommit "Pickmans modell" på Bakhåll, en novellsamling av HPL.

Bortåt 11 stories i den tror jag.

Och apropå Lovecrafts stil så kan den kanske verka jobbig ibland, men den har sug. Läser man andra samtida som skriver Cthulhu-stories (Howard, Derleth) så är det inte samma grej helt enkelt.

Det är som att läsa Nietzsche: lite jobbig stil i längden, men den har personality!

Unknown sa...

Att läsa Lovecraft är som att läsa Nietzsche, det där skulle den gode HPL sett som lovord som heter duga.

Magister sa...

Kan för övrigt nämna att Barnes & Noble just har släppt en komplett utgåva av Lovecrafts skönlitteratur (minus sådant som han spökskrev eller bearbetade åt andra).

Se http://search.barnesandnoble.com/HP-Lovecraft/H-P-Lovecraft/e/9781435107939/?itm=2