söndag 20 april 2008

Saker som är


Vårtecknen radar upp sig: TV3 har bytt pausbild från vinter- till vårdito, biltesterna på Hornavans is sjunger på sista versen och koltrasten sjunger i högan sky.

Det är ju skoj. Annars då? Saker som är?

Uppsnappade fakta på sistone: Santos-Dumonts "14. bis" var en instabil låddrake, men allmänt taget var denne konstruktör originell, han gjorde aldrig samma sak två gånger. Han började med luftballonger men övergick till principen "tyngre än luften" när ballongen visat sina begränsningar.

Detta har jag lärt mig. Har även hört att Frank Lloyd Wright var en av de första som använde Mexico- och Mayamönster i sin arkitektur, att hans konstruktioner (Falling Water, Guggenheim) idag börjar vittra sönder (men trots det var han en originell arkitekt), och att en av hans fixa idéer var öppna planlösningar. Jag kan gilla mycket av hans arbeten men reservera mig för denna avsaknad av väggar och mysiga vrår. Ser bra ut på bild, men hur funkar det för folk som ska bo där?

Ja kors vad TV kan vara skoj, det är därifrån jag fått allt detta. Såg även en dokumentär om illustrerade veckotidningar nyss, och där sas att amerikanska Life las ner 1972. Jag trodde den fanns fortfarande. Men det var så klart TV som tog död på detta bildmagasin. Det kanske är för att koncernen ifråga heter "Time-Life Inc" som jag trodde på dess fortsatta existens. Själva Time finns dock ännu som blaska.

Så något om bloggen ni läser. Att introducera nya etiketter vore kanske kul, men jag tror jag håller mig till dem jag har. Nåväl, en och annan ny må komma, som "Iron Maiden" och "Judas Priest" nyss - men då är det ju avknoppningar från en större tråd så att säga, i detta fall "hårdrocken rockar hårt". För många etiketter är inte bra, det blir för oöverskådligt.

Nya namn i blogrollen skulle jag gärna ta in, om jag hade några. Tips är välkomna. Kan också konstatera att antalet bloggar som länkar mig växer: vilken karriär detta är, nu lägger jag in tvåan, för jag har ju på TV8 fått höra vilken "enorm makt bloggarna har"...

Relaterat
Melinas resa
Svensk mathistoria
Pop Model
Framtidens musik
Imagicon2: sf-festival i Stockholm 2009

3 kommentarer:

Farbror Sid sa...

Håller helt med att många etiketter "stökar" till det mer än hjälper. Försöker själv hålla det till ganska få, skulle väl ibland behöva utöka, men tänker som du.

Mårten sa...

Guggenheim museet har jag besökt i New York, öppet ja, inget för agorafobiker, och som sagt, svårt med mysiga vrår i en rund spiral.

Cougar Eliminator reklamen där gillade jag E-Cougarn är faktiskt en rätt sällsynt kisse

Svensson sa...

Guggenheim-muséet har en annan nackdel: det är jobbigt för vakterna att stå utplacerade på det sluttande golvet...

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (17) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (60) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)