tisdag 8 april 2008

"Eld och rörelse" och stjärnorna


Edit 2017: pdf:en till boken kan laddas ner här. Bra länk, den går till Dropbox.




Jag är inte så såld på astrologi. Men jag hajade till när jag såg att de två ledorden för mitt tecken, skytten, är eld och rörelse...

Ledorden för exempelvis lejonet är eld och vila, och för jungfrun jord och rörelse. Så det var någon mening ändå att jag skrev "Eld och rörelse"... Denna bok kan ni läsa mer om under etiketten här till vänster, hur man beställer den och så vidare. En länk i blogrollen finns även: ett faksimil.

Måste gå till botten med den här astrologiska grejen, för här finns mer att ta på. De tolv stjärntecknen kan delas in i tre huvudgrupper, "ledare", "vila" och "rörelse". I varje grupp får varje tecken så sitt element: eld, jord, luft eller vatten.

I ledargruppen är till exempel väduren eldtecknet, och det kan stämma bra: många militärer sägs vara vädurar. Då gäller det så klart arketypiska militärer, ledare och stridisar, inga trosskuskar och ingenjörer hör hit. Vädurar är ledartyper och gillar elden.

De övriga ledartecknen är stenbock, vågen och kräftan, som hänförs till respektive jord, luft och vatten. Ledartecken (även kända som kardinala tecken) är som ni förstår ledartyper, chefsämnen, och vilket element man hör till visar på speciell böjelse för detta ledarskap, visar på variation i sättet att leda.

Gruppen "vila" så, även kända som konservativa tecken: något passiva eller ska vi säga harmoniska typer. Lejonet, oxen, vattumannen och skorpionen hör hit, med tilldelning av respektive eld, jord, luft och vatten. Eld är här som för förra gruppen att vara eldfängd, brinna för något, och jord är att vara stilla, luft betyder eterisk natur och vatten är att ha en flytande karaktär, med allt vad det innebär.

Så sista gruppen, rörelsegänget. Fiskarna hör till vatten, tvillingarna till luften, jungfrun till jorden och skytten - mitt tecken - till elden.

Och det stämmer bra. Jag hör hemma i rörelsegruppen, är varken harmonisk eller vilopräglad, är inte heller någon ledartyp. Och element: jag är otålig, snabb, måste ha rytm i det jag gör. Varje egenskap kan ha sin negativa och positiva sida, och det goda med min karaktär är så klart att få saker gjorda, att inte söla, medan det sämre är benägenhet för stress och jäkt.

Jag är en snabbrörlig typ. Men, enligt schemat, också lagd åt elden. En dödlig kombination! Men jag blir lätt entusiastisk, flammar upp men falnar lika snabbt - i värsta fall. Jag är lättrörd och lättstörd, man får en reaktion från mig av det ena eller andra slaget.

Som sagt, stämmer bra att skytten är ett eld- och rörelsetecken. Sedan behöver man inte låsa sig i det här, man kan om det krävs ta kommandot och leda om man måste, och man kan låna kraft från vatten och jord och svalka sig i luftens eteriska strömmar. Man kan slå sig till ro i vilans tecken.

Så att: vill ni ha en litterär gestaltning av "eld och rörelse", vill ni ha en Svenssonbok med denna titel, vill ni ladda ner pdf:en till boken går ni till detta inlägg. Där länkas till pdf:en, tillgänglig gratis via tjänsten Dropbox.

Inga kommentarer: