torsdag 6 mars 2008

Jules Verne-Magasinet


Saker som åldras snabbt:

. humor

. porr

. resehandböcker

. kokböcker (med undantag för "Den musiske matlagaren" såklart...)

. datatidningar

Varför kom jag att tänka på det här? Jag vet inte, "det sökte mig" som de sa i "Hedebyborna"...

En sak som dock åldrats med värdighet är Jules Verne-Magasinet. Den började som en sf- och äventyrsblaska på 40-talet, mest avsedd att dra in pengar till systermagasinet Teknik för Alla - så när TfA var etablerad 1948 lät man JVM sakta självdö. Sedan följde Bertil Falks återupplivade JVM 1969, en lovvärd fansatsning, och något senare Sam J. Lundwalls JVM i storformat, "veckotidningsformat" om man så vill.

Detta var 1972, och jag minns det som igår. Jag stod en dag inne på Tempo i Enköping och ögnade tidningsstället medan mamma betalade maten, och min blick drogs mot en gåtfull sak i övre raden: det var nåt blått och svart, något hotfullt Piranesifängelse under rubriken "Jules Verne-Magasinet", gåtfullt så det förslog. Och så pricken över i: detta var "science fiction".

Jag köpte så klart inte blaskan, den verkade ju vuxen och svår och, ja, hemsk på någe vis. Men ett frö var sått, ett steg närmare initiationen hade tagits, den då man började läsa science fiction på riktigt.

Det gjorde man ju, och på bibblans hylla för sf fanns även JVM, då i Deltas pocketformat men med samme Samji som redaktör. Här läste man mest featurematerialet, Sidéns filmspalt och sånt. Och prenna orkade jag aldrig. Från senare års JVM minns jag dock dikten:

Som du är nu, var en gång jag,
som jag är nu, blir en gång du;
bered dig att dö och följa mig.

Det var novellen "Bered dig att dö och följa mig", där det sas att detta var skriften på en gravsten i New England.

Minns även "Befälhavare i dimman", amerikansk novell från The Magazine of Fantasy and Science Fiction, som JVM hade avtal med: man fick köpa ett antal noveller över tid för en klumpsumma. Storyn ifråga skildrar hur en amerikansk arméoff vintern 44-45 patrullerar i snön och får se en syn: en romersk härförare på marsch med sin trupp, någonstans i Schwarzwald. Kanske var det själve kejsar Hadrianus, den flitige fältkejsaren. Novellen saknade viss poäng men var bra ändå: "a mood piece" när det är som bäst. En märklig händelse, en soft spökhistoria.

En Larry Niven-novell om ett torn som är allt som återstår av det sjunkna Atlantis minns jag också. I dubbelnumret 397/398 var det väl. Han kunde fantasy också den gode Laurence van Cott, jämte sina rymdisar.

Mycket kan sägas om JVM: fandomspalten som man läste och begrundade och som värvade en till sf-fandom, Samjis raljanta kåserier, det udda novellurvalet och Adlerberths recensioner, "klämkäckare än en amfetaminpåverkad Sickan Carlsson" för att citera Nessle. In alles skapade Samji en massa värde med denna tidning; han hade snygga omslag och intressanta artiklar (Aldiss' "Judgment at Jonbar" till exempel, och texter om nazi-sf och Perry Rhodan), och hans vida, "inklusiva" genrebegrepp där både det ena och det andra tas för sf (surrealism, futurism, Eddan...) gav uppov till en skiftande karamellkristall av poesi och prosa. En och annan sydamerikansk, tysk, italiensk eller öststatsnovell bidrog också till att profilera tidningen.

Jag prennade aldrig. Dock abonnerade jag på Nova SF när den kom på 80-talet. Jag erkänner både John-Henri Holmberg och Samji som mina salongsgurus, och när det gäller Samji så har han min eviga aktning för att ha tänjt genrens gränser - för att helt enkelt ha stoppat in en massa udda saker i sin blaska, för att ha profilerat den bortom gemene mans föreställning om vad som är sf. Extra plus också för alla roliga illos i tidningen, med gamla etsningar, modern konst och skämtteckningar om vartannat, och för smakfulla omslag, särskilt från cirka nummer 400 och framåt då man slutade med bokhandelsdistribution. Det blev inte så viktigt att ha klatschiga bilder då, man kunde ha en svartvit bild på titelskådisen i "Stalker" till exempel: "sobert en hårsmån från smärtgränsen" som Harry Järv skulle ha sagt.

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (60) aktufall (20) alga (3) Andersson (2) Antropolis (20) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (61) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (7) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (116) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (98) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (100) small candies (142) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (63) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)