fredag 29 februari 2008

Gästskribent: Dybböl Skans


Nu lämnar jag plats för en gästskribent. Han heter Dybböl Skans och är en kaippare utan like.

Jag har fått i uppdrag att intervjua Lennart Svensson. Från busshållplatsen vandrar jag andäktigt upp mot ett miljonprogramshus, noterar förekomsten av tallar och berg i dagen, går in i huset, går uppför två trappor, ringer på och möts av en man i vinröd kofta.

- Dybböl Skans, stig in, säger han förbindligt.

- Tack säger jag.

Något senare sitter vi i hans skrivhörna, inramad av bokhyllor och upptagen av ett runt bord med en dator på. Jag läppjar glaset med bubbelfritt mineralvatten, och tänker: här sitter man med Lennart Svensson, legendaren, uppsalaslättens svar på Ernst Jünger... det är sånt som manar till andakt.

Så var ska jag börja? Jag går ut försiktigt:

- Det pågår bokrea nu...

- Ja, säger Svensson.

- Har du köpt nåt?

- O nej. Gillar inte specialtryckta kartonnageböcker med fula omslag. Eller pockets för 50:-, nedsatta till 45:-...

- Bokrean är inte vad den en gång varit.

- Nej, förr var det ju minst tre år gamla böcker ur branschens lagerhållning. Nu trycks böckerna upp i augusti enligt bokhandlarnas beställningar. Tekniken gör det hela möjligt, låt gå för det...

- Men dina egna böcker då, kan du inte ha privat rea på dem?

- Nej du, jag håller mig för god för sånt geschäft. Novellsamlingen och kokboken kostar fortfarande 90:- respektive 45:-, inklusive frakt. Se etiketterna.

- Som är...?

- "Eld och rörelse" samt "Den musiske matlagaren". Här på bloggen, där jag gissar att din intervju kommer att pubbas?

- Javisst, det var väl avtalet?

- Ja.

Paus. Så kommer jag på ännu en fråga till Svensson:

- Någon ny roman på gång? Något nytt opus?

- Nej.

- Nej? Det var ett ovanligt svar från en författare. Minsta skrivkunniga människa brukar ju säga, typ, "har skrivit en novell och arbetar på en roman"... Men du, som ju ändå slagit Sverige med häpnad med din eldfängda, snabbrörliga prosakonst - du har alltså nada på gång?

- Stämmer. Allt är färdigt.

- Va? Är du klar, slut som författare?

- Det sa jag inte. Vad jag menar är detta: jag har för tillfället några färdiga texter på hårddisken, som kanske ser dagens ljus till hösten. Antingen i hallstämplad utgåva med astrala övertoner, eller i egen utgåva.

- Verkligen?

- Jodå. Om jag lever och har hälsan kommer det nog en ny bok av mig innan årets slut.

Barnskrik från fotbollsplanen utanför huset. Vi sitter i en enrummare med diverse möbler, samt en tavla på väggen med kungsörnar i Norrland.

- Men om du inte skriver något nu, frågar jag, vad gör du då?

- Skriver.

- På vad?

- Bloggen.

- Aha, den berömda Svenssongalaxen!

- Visst.

- Den är ju helkul att följa alltså, säger jag. Jag läser ivrigt dina tunga analyser av symbolisk sf, följer dina domslut i fallet Jünger, förtrollas av dina korta prosastycken, och vaggas in i varm, vit sömn av dina välvalda bilannonser, romantiska tavlor och illos och foton på svensk natur.

- Tack.

- Så detta är ditt stora projekt i vår?

- Ja, det får man väl säga. Vaknar vid åttablecket, äter och går ut till datorn. Och bloggar. Dagliga inlägg, energi, kvantitet - samt ett öga på kvaliteten också, skrivande för skrivandets egen skull är det inte.

- Då vet jag inte vad mer jag ska fråga dig om.

- Tänk efter.

- Hm... önskar du dig något? Förutom det du har i din tillvaro?

- Nej.

- Verkligen?

- Ja. Allting är bra i mitt liv.

- Vad är historien?

- Historien är en serie tidlösa ögonblick. Sa Eliot.

- På nattduksbordet?

- Läste "Ett fat amontillado" i går. Av Poe. Läskig men bra.

- Lyssnar på...?

- Enya, "Shepherd Moons". Syntiga psalmer.

- Låter trevligt...

- Javisst. Vill du lyssna?

- Hm, det får bli en annan gång - för nu, märker jag, måste jag hem och bromera några flamskyddsmedel. Men jag får tacka för samtalet.

- Tack.

- Jag hittar ut själv.

- Gott så.

... säger alltså Lennart Svensson. Jag avslutar mitt glas vatten, reser mig och sneglar tillbaka på gurun och grottmannen, där han enigmatiskt sitter kvar i samma position som när jag lämnade honom, blickande mot någon punkt på väggen hitom Billybokhyllan. "En bisarr man, en Svensson" tänker jag och lämnar lägenheten, för nya äventyr som littvetare, intervjuare och krönikör, ständigt på språng för att fånga "la vie modèrne", den omöjliga friheten och allt det där.

Relaterat
Solsken över ett kalhygge
Borges: Ficciones (1945)
Heliopolis (1949)
Apatia
Den stora konspirationen

Inga kommentarer:

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (57) aktufall (11) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (11) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (57) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (10) sf man minns (98) small candies (138) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (26) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)