torsdag 24 januari 2008

Chris Foss: 2000-talets Foss


Vi drömde om larvfotade hotrodkärror så väldiga att deras bakdelar försvann bortom horisonten. Vi upplevde oss själva som insnärjda i dessa enorma massor, vräkande fram ett yrande tåg av planeter från en mörk värld destinerade till en galax dränkt i stjärnmjölk. Vi satt inne i små eterlevande hajar som for tvärs genom sjutusen universa på en jordsekund och efterlämnade ett ljudkölvatten fruset till ett spår av hallucinationspärlor. Tåg som förde bort hela mänskligheten; maskiner större än solar som driver kring galna och rostiga, gnällande som hundar som söker en herre. Och stora vingar sugande kometernas märg. Och tänkande hjul dolda bakom meteoriter, camouflerade till metalliska klippstycken, i väntan på att en droppe liv ska passera genom dessa förlorade galaktiska utkanter och släcka törstiga behållares törst med psykiska sekret.

Orden är Alejandro Jodorowskys. Han ville filma Frank Herberts "Dune" och han behövde en illustratör till projektet, en sann visionär som kunde måla upp veritabla drömskepp, "inte den degenererade, kalla avkomma man ser i de flesta sf-filmer, "2001" inberäknad". Han drömde enligt ovan - och en vacker dag fann han vad han sökte, i form av en Chris Foss-målning.

Foss' teckningar till "Dune" kom nu aldrig att användas, men det hindrar inte att Jodorowskys ordkatedraler beskriver känslan ganska bra, den känsla man får när man kollar in Foss' målningar av rymdskepp, planeter och främmande perspektiv. På ytan är det detaljerade maskinbilder, men bortom det lurar något annat: hieroglyfer i skyn, tekniska arketyper och knivskarpa färgexplosioner.

Det är airbrush, getingrandiga rymdskepp, mäktiga bilddjup och psykedeliska himlar. Speciellt roligt är det när bilderna ackompanjeras av en boktitel, det är omslag detta, som "The Watering Place of Good Peace", "The New Improved Sun" och "A Frontier of Going". Texten inverkar på bilden och bilden på texten, i ett evigt, positivt tvåvägsflöde.




Ibland finns bara en torr beskrivning, à la "rymdskepp i flygande torrdocka" och "tåg passerar övergiven byggnad". Det blir med tiden poetiskt det med - för jag har ofta legat och läst och kollat i denna bok, verkligen läst bilderna som vore de hieroglyfer. Som ett barn som läser en bilderbok, och barnets blick är oförliknelig.

Som barn fascinerades Foss själv av nedlagda gruvor och gamla järnvägsspår. Han gillade även spår i drift; på den tiden (Englands 40- och 50-tal) fanns ännu massor av ånglok, och ånga ser man en hel del av i hans målningar. Det passar in: detta skenbart ålderdomliga inslag skapar en särpräglad atmosfär i Foss' framtider. Interstellära rymdskepp med utblås: beskåda ångans virvlar, som från ett Biggin Hill-lok över en bangård i Londons utmarker...! Det ena blir till slut lika fascinerande som det andra, fiktion och fakta i ett högre giftermål, ett hieros gamos i konstens tecken.

Som ung besökte Foss även kanalön Guernsey och studerade de tyska befästningarna från kriget. Denna titaniska teknikpoesi kan man se spår av i hans målningar, man kan se den osökt infogad bland rymdskepp, framtidsmaskiner och karamellfärgad teknik. Ett lyckat giftermål.

Boken hette i original "21st Century Foss", en ball ordlek som gått förlorad i översättning. Den gavs ut 1979 på Dragon's Dream och kom på Carlsen If samma år, översatt av Roland Adlerberth.

Relaterat
Analog Science Fiction/Science Fact
Andlig science fiction
Niven: Ringworld (1970)
Swahn: Skeppsbrutna i tiden (1983)
Tigerman, rymdlegion och stum astronaut

3 kommentarer:

Svensson sa...

Chriselius Fosson.

Mats B-P sa...

Hej! "Tåg passerar övergiven byggnad..". Finns det inte De Chirico influenser där?
Jag har under åtskilliga år tyckt mig se Ch. Foss influenser i många (ofta dåliga), sf filmer. Fr o m "Närkontakt.." osv. - Mats

Svensson sa...

Onekligen känns "tåg passerar övergiven byggnad" som en Chrico-titel. Men jag tror det är en lyckträff "in spite" of Foss, dvs, det var bara en rad beskrivande Foss-tavlan ifråga, en rent deskriptiv sats anbringad av en namnlös redaktör.

Foss har onekligen påverkat SF filmens bildspråk, med sin funktionella, "massor av små plåtar ihopsvetsade till en teknomosaik"-stil, i kontrast till mer släta skrov och helgjutna former under den föregående, strömlinjeformade eran.

Etiketter

A-Z (5) abb (84) abbm (6) abbX (4) ahma (6) aktuellare böcker (58) aktufall (12) alga (3) Andersson (2) Antropolis (19) apatia (10) ar (28) att vara Svensson (236) Ballard (11) begr (7) berättelser från Rokkana (14) Bhagavad-gîtâ (6) bilbabbel (20) bild (12) bim (10) bing (287) biografi (16) bloggish (58) Blue Öyster Cult (4) camo (4) Castaneda (22) conspi (5) Den musiske matlagaren (14) Dick (8) dune (8) Eld och rörelse (33) en gatas melankoli (11) En novell om Babylon (4) eng (4) eso (3) esoterica (115) etni (3) fall (4) fantasi-fantaså-fantasy (20) film och TV (42) flytten (3) gambla fiina versepos (4) gld (7) grek (10) Gripenbergs sol (4) heinlein (4) historia in nuce (121) hårdrocken rockar hårt (39) intr. mus (34) inva (1) ipol (48) italia (3) japan (3) Jünger (75) Jüngers liv (10) Kierkegaard (2) konsten att slå en tennisserve (17) Kristus (22) kuro (2) libyen (18) link (30) lite litteratur (97) ljus (6) Lovecraft (15) Maiden (9) mangs (2) Melinas resa (8) memoarer (9) mena (40) multiversums mytolog (5) natio (63) Nietzsche (4) niven (3) nuochda (1) Ohlmarks (5) ondit (15) oneline (1) ori ett lag (53) poesy (47) politikka (177) pr (46) pred (3) Priest (14) prophecy (19) rymd (2) sanskrit (11) sf man minns (98) small candies (141) Smaragdeburg (5) speng (6) stein (4) Stratopias gåta (62) survi (6) svens11 (10) Sveriges störste poet (8) Swedenborg (3) symbol (4) Syrien (17) tempel (27) Tolkien (4) topp5 (9) typer (16) USA (17) uselt (8) van Vogt (9) Vandra mot ljuset (1) vju (4) zeppelin (2)