torsdagen den 22:e november 2007

Jag sjunger i skon


Det var två tomater som skulle gå över en väg... nej den har ni väl hört. Nåväl, jag försöker komma på något annat roligt; det måste till i sammanhang som dessa, lätta upp konkarongen med lite flytande buljong så att säga...

Jag står och ser ut över min förort, min satellitvärld där den kretsar i Svenssongalaxen. Folk går runt i skojiga hattar, en smaragd hittas i en ros, och lilla mamsell Roos tvättar sig i sjöavatten punsch...

TV kan vara berikande. I "Project Runway" har man eliminering i slutet av varje avsnitt, och en av dessa kommenterades så här: "I'm sweating like a whore in church"... En av de kläddesigners som tävlade hade denna street-smarta replik, han stod på podiet och våndades, och voilà.

Man förstod vad han menade - och man kan samtidigt för sin inre blick se den där mytologiska horan, se när hon tvingas in i en kyrka för låt säga en begravning eller annat urbant, finklädd som hon kan och nervöst kastande blickar på krucifix, änglabilder och valvens masverk... Stackars dig - men du är inte ensam, det är fler än horor som svettas av att vistas i kyrkor. Det är de där som väser då man kastar vigvatten på dem, som vänder sig bort från österns ljus, från guldskenet från Livets träd...

Så vi har åter hamnat i ett andligt inlägg, nyss var det ju "reasons to be cheerful" som kom under denna etikett. Men ni får vänja er - för denna blogg är min replipunkt i fasrummet, mitt vattenhål i världen. Som privatreligiös är det svårt att hitta ett forum. Kollade på Bloggportalen efter religiösa bloggare o dyl, och nog fanns det en och annan (t ex 1000 famnars djup, sympatisk) - men jag saknar en blogg för mig, som varken är kyrkokristen, hindu eller buddhist eller något annat, men lite grann av varje...

Jag saknar en blogg för mig, men här är den: Svenssongalaxen. Privatreligiöst bludder och annat, en vad credot beträffar blandning av Castaneda, gnosticism, Swedenborg och Bibel, Gîtâ och Milton, Dante och dans. En blogg med ljus från UFO-strålkastare, kyrkfönster och kristaller - ja med ljus direkt från urkällan, Lux eterna!

Inga kommentarer: